محفل عاشقان سید علی

یادمان شهدای هوا فضا،عرصه موشکی و هوایی سپاه

محفل عاشقان سید علی

یادمان شهدای هوا فضا،عرصه موشکی و هوایی سپاه

سلام خوش آمدید
شهدای کادر پروازی سانحه هوایی فالکن سپاه 15-2233 (Falcon 20E)

شرح حادثه:

این طیاره در سال 1975 به سفارش نیروی دریایی  وقت ایران  و در نوامبر همان سال [مطابق با آبان 1354]با رجیستر 2801-5 وارد کشور شد.

در سال 1364 به دستور شهید صیاد شیرازی در اختیار نیروی هوایی سپاه قرار گرفت تا در آن زمان که این نیرو به دلیل تازه‌تأسیس بودن فاقد هواپیماهایی از این نوع بود جهت انتقال فرماندهانش به میادین نبرد مورد استفاده قرار گیرد.http://tayyareh.blogfa.com


https://bayanbox.ir/view/9038249799647900962/15-2233.jpg


https://bayanbox.ir/view/6837676200060598794/15-2233-01.jpg


https://bayanbox.ir/view/8456900010508796211/15-2233-02.jpg


این هواپیما تهران را به مقصد ارومیه ترک کرده بود که حدودا ساعت ‌9:30 دقیقه دوشنبه / ۱۹ دی ۱۳۸۴در حوالی شهر ارومیه در روستای آیدملو از بخش بکشلوچای سقوط کرد.

‌12 نفر از اعضای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله فرمانده این نیرو در این حادثه‌ی ناگوار به شهادت رسیدند.

ستاد کل نیرو‌های مسلح دلیل سقوط این هواپیما را نقص فنی در هر دو موتور آن عنوان کرد. در اطلاعیه‌ی این ستاد آمده است: « با نهایت تاسف و تاثر سانحه‌ی سقوط هواپیمای فالکن سپاه که ساعت‌30 / ‌9 صبح امروز در حدود ‌10 کیلومتری فرودگاه ارومیه به خاطر نقص فنی در هر دو موتور آن با زمین اصابت کرده را به اطلاع عموم می‌رساند. این هواپیما حامل سردار کاظمی فرمانده‌ی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار سعید مهتدی فرمانده لشکر پیاده مکانیزه ‌27 محمد رسول الله(ص) و ‌9 نفر دیگر از همراهان بود که عازم ماموریت عملیاتی بودند. شهادت این عزیزان را به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا، فرماندهان و مسوولان، پاسداران عزیز سپاه و خانواده‌های محترم‌ آن‌ها تسلیت می‌گوییم. سردار سرلشکر کاظمی در سالروز عملیات کربلای ‌5 پس از ‌19 سال فراق به شهدای این عملیات و همسنگر شهیدش شهید خرازی پیوست. راه پر افتخار او و سایر شهدای دفاع مقدس همواره پر رهرو باد.»

معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، جزییات حادثه‌ را تشریح کرد.

یدالله ربیعی با تسلیت این حادثه به محضر بقیه‌الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدیده، به ایسنا گفت:« حدود ساعت ‌9:30 دقیقه صبح امروز یک فروند هواپیمای فالکن سپاه پاسداران که برای ادامه‌ی بازدیدهای دوره‌ای فرماندهی محترم نیروی زمینی سپاه پاسداران از مناطق مختلف کشور صورت می‌گرفت و عازم منطقه‌ی غرب کشور بود در حوالی روستای آیدانلو در مسیر هوایی میانه – خوی سقوط کرد و تمامی یازده سرنشین آن که از فرماندهان و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند به شهادت رسیدند.»

ربیعی گفت:« در بین فرماندهان سردار احمد کاظمی فرمانده‌ی نیروی زمینی سپاه و تعدادی از معاونین ایشان و هم‌چنین از خدمه‌ی پروازی نیروی هوایی سپاه نیز حضور داشتند.»

وی در خصوص علت سقوط هواپیما به خبرنگار ایسنا گفت:« بر طبق شواهد و قرائن و مکالمات خلبان در محدوده‌ی فرودگاه ارومیه خلبان ابتدا بر اساس اعلام خود گزارش نقص فنی در چرخ‌های هواپیما را مطرح می‌کند و بعد از مدتی مجددا اعلام می‌کند که موتورهای هواپیما از کار افتاده است. شواهد و قرائن نیز نشان می‌دهد که خلبان تلاش خود را جهت نشاندن هواپیما در سطح جاده انجام داده است، اما متاسفانه به خاطر شرایط خاص منطقه‌ای این اتفاق نمی‌افتد و هواپیما با زمین برخورد می‌کند و کلیه‌ی سرنشینان به شهادت می‌رسند.»

معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه اسامی شهیدان این حادثه را بدین ترتیب اعلام کرد:

‌1- سردار سرلشکر پاسدار احمد کاظمی فرمانده‌ی نیروی زمینی سپاه

‌2- سردار سرتیپ پاسدار سعید مهتدی جعفری فرمانده‌ی لشکر ‌27 محمد رسول‌الله

‌3- سردار سرتیپ پاسدار سعید سلیمانی معاون عملیات نیروی زمینی سپاه

‌4- سردار سرتیپ پاسدار نبی‌الله شاه‌مرادی معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه

‌5- سردار سرتیپ پاسدار خلبان عباس کربندی مجرد فرمانده‌ی پایگاه هوایی قدر نیروی هوایی سپاه و خلبان یکم پرواز

‌6- سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا یزدانی فرمانده‌ی توپخانه‌ی نیروی زمینی سپاه

‌7- سردار سرتیپ پاسدار صفدر رشادی معاون طرح و برنامه‌ی نیروی زمینی سپاه

‌8- سردار سرتیپ پاسدار خلبان احمد الهامی‌نژاد فرمانده‌ی دانشکده‌ی پروازی نیروی هوایی سپاه و کمک خلبان

‌9- سردار سرتیپ دوم پاسدار حمید آذین‌پور رییس دفتر فرماندهی نیروی زمینی سپاه

‌10- سرهنگ پاسدار مرتضی بصیری مهندس پرواز

‌11- برادر پاسدار محسن اسدی افسر همراه فرمانده‌ی شهید نیروی زمینی سپاه


جهت آشنایی با شهدای کادر پرواز اینجا کلیک کنید


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آخرین نظرات