محفل عاشقان سید علی

یادمان شهدای هوا فضا،عرصه موشکی و هوایی سپاه

محفل عاشقان سید علی

یادمان شهدای هوا فضا،عرصه موشکی و هوایی سپاه

سلام خوش آمدید
شهدای کادر پروازی سانحه سقوط هواپیمای ایلیوشین ایل-۷۶ سپاه

شرح ماجرا:
ساعت ۱۶:۳۹ روز چهارشنبه مورخ ۳۰ بهمن۱۳۸۱ یک فروند ایلوشین ۷۶ سپاه به شماره ثبت ۲۲۸۰-۱۵ از تهران وارد فرودگاه زاهدان میشود.

بار این هواپیما تخلیه شده و برای انتقال نیروهای نیروی زمینی لشکر ۴۱ ثارالله به کرمان آماده میشود.

این ماموران اعزامی ، بمناسبت عید غدیرخم و ۲ روز تعطیلی متوالی ( پنجشنبه و جمعه )قصد مراجعت به کرمان را دارند.

نظر به نظامی بودن این افراد، همه آنها کاملا" در ترمینال بازرسی میشوند تا ازحمل سلاح و تجهیزات منفجره به داخل هواپیما جلوگیری شود.

ساعت ۱۷:۳۳ ایلیوشین ۷۶ با معرف پروازی سپاه ۲۶۵ موتورهایش را روشن میکند.

در ساعت ۱۷:۴۴ پرنده سبز رنگ سپاه از باند ۱۷ فرودگاه زاهدان به سمت کرمان پرواز میکند.

پس از برخاستن ، گردش به راست کرده و با عبور از فراز شهر زاهدان به ارتفاع ۲۶ هزار پایی صعود میکند.

در ساعت ۱۷:۵۳ کنترل هواپیما از برج زاهدان به مرکز کنترل تهران محول میشود.

کد راداری این پرواز ۴۲۳۱ تعیین شده است.

در ۱۲۰ ناتیکال مایلی فرودگاه کرمان، مرکز کنترل به پرواز ایلوشین اعلام میکند : هوای فرودگاه کرمان ، طوفانی ، باد جانبی شدید از سمت ۲۵۰ درجه با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت گزارش شده است.

بلافاصه ایلوشین ۷۶ سپاه با برج کرمان تماس گرفته و وضعیت را جویا میشود .

پرواز اعلام میکند که ما ادامه میدهیم نزدیکتر که شدیم ، تصمیم قطعی میگیریم.

برج کرمان این پرواز را برای طرح تقرب Circling VOR باند ۳۴ کرمان مجاز میکند.

سپاه ۲۶۵ در ۵۵ مایلی فرودگاه کرمان درخواست کاهش ارتفاع میکند.

مرکز کنترل تهران ، هواپیما را مجاز به ارتفاع ۱۹ هزار پایی میکند ، حداقل ارتفاع مجاز مسیر ۱۷ هزار پا هست.

در ساعت ۱۸:۲۱ محلی، زمانی که هواپیما در ۴۳ ناتیکال مایلی و در حال عبور از ارتفاع ۲۳۳۰۰ پایی بوده ، هدایت آن به برج مراقبت کرمان محول میشود.

پرواز ۲۶۵ عبور از نقطه ALKES واقع در ۳۰ ناتیکال مایلی فرودگاه را گزارش میکند در این لحظه ارتفاع هواپیما ۱۷ هزار بوده است.

هواپیمای سپاه برای تقرب مجاز میشود و تا فراز فرودگاه باید ارتفاع ۱۶ هزار پایی را حفظ کند.

فاصله زمانی بین نقطه فرضی ALKES و بالای فرودگاه ، ۶ دقیقه است.

تماس با پرواز قطع میشود ، برج کرمان از مرکز کنترل تهران کمک میخواهد. آنها هم هیچ اطلاعی ندارند.

کلیه پروازهای عبوری در منطقه کرمان ، پرواز سپاه ۲۶۵ را صدا میزنند اما پاسخی شنیده نمیشود.

احتمال داده میشود بعلت بدی هوای کرمان ، پرواز سپاه تغییر مسیر داده لذا به همه فرودگاههای مربوطه اطلاع داده میشود اما هیچ خبری نیست .

یک فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ از کیش وارد کرمان شده است . این هواپیما هم تلاش میکند با ایلوشین سپاه تماس بگیرد اما بی نتیجه است.

موضوع به کلیه مقامات استان کرمان و ستاد تجسس و نجات اداره مراقبت پرواز کشور اطلاع داده میشود.

نیروی هوایی سپاه هم هیچ اطلاعی از این پرواز ندارد.

ساعاتی بعد گروهی از اهالی و رانندگان منطقه سیرچ ضمن تماس با مقامات محلی اظهار میکنند که در ساعت ۱۸:۲۵ شاهد برخورد و انفجار هواپیما در ارتفاعات سیرچ بوده اند.نیروهای امدادی به اتفاق استاندار و فرماندهان لشکر ۴۱ ثارالله عازم منطقه میشوند.

بوی سوختگی شدید فضای سیرچ را پر کرده است. هوا طوفانی و در ارتفاعات کولاک برف است.

هیچ راه دسترسی به قله هم وجود ندارد.

در اولین لحظات ، در دامنه کوه ، پلاک مشخصات هواپیما بصورت اتفاقی پیدا میشود و سقوط هواپیما تایید میشود .

صبح روز بعد ، همه نیروهای امدادی و پشتیبانی همچنان سعی دارند خودشان را به قله برسانند اما بعلت صعب العبور بودن منطقه ، صعود امکان پذیر نیست.

پرواز هلیکوپترها بعلت بدی هوا و مه آلود بودن منطقه میسر نسیت.

نیروهای سپاه، ارتش، هلال احمر و کوهنوردان تربیت بدنی درسطح وسیعی از کوهستان پراکنده اند و تحقیقات نشان داده است که هواپیمای سپاه ۲۵متر پایین تر از قله اصابت کرده است و پس از دوتکه شدن، دماغه آن درسوی دیگر کوه منفجرشده است و بال و بدنه آن درسوی دیگر قله سقوط کرده است.

نخستین مانعی که با گذشت ۷۲ساعت امدادرسانی را با اختلال روبروکرده است مه، بوران شدید و سرمای کوهستان سیرچ است. به گونه ای که با وجود جمع آوری پیکر شهدای این سانحه هوایی انتقال آن به پایین کوه با مشکل مواجه بود.

اکیپ های تجسسی برای پیداکردن جعبه سیاه هواپیما واردعمل شده اند اما باتوجه به بارش برف نه تنها هیچ اثری از جعبه سیاه به دست نیامده است بلکه باتوجه به پراکندگی مشاهده شده در اجساد و لاشه هواپیما حتی مکان احتمالی برای یافتن جعبه سیاه درمیان صخره ها تخمین زده نشده است.

باوجود این تیم ویژه ردیابی جعبه سیاه با تجهیزات فنی قدم به قدم کوهستان را جست وجو می کند تا با به دست آوردن جعبه سیاه آن را دراختیار کارشناسان سوانح هوایی قراردهد.روابط عمومی لشگر ۴۱ ثارالله اعلام کرد: بخاطر نامناسب بودن شرایط جوی و وزش باد، هلی کوپترها علیرغم گذشت سه روز از سقوط هواپیما در کوهستان سیرچ کرمان، قادر به پرواز در ارتفاعات نیستند.

ابوالحسنی مسؤول روابط عمومی این لشگر گفت: باتوجه به وضعیت بسیار بدجوی، پیکرهای شهدای سانحه همچنان روی ارتفاعات و شیارهای آن پراکنده اند و انتقال اجساد شهدا از دامنه ارتفاعات به جاده اصلی هنوز امکانپذیرنشده و کار به کندی پیش می رود.

جست و جو در ارتفاعات سیرچ درحالی ادامه دارد که برودت هوا و شرایط سخت جوی مانع اصلی در تخلیه اجساد است و پس از گذشت چهار روز هنوز عملیات خاتمه نیافته است.

از شامگاه سانحه دهها گروه امداد از ارگانهای نظامی، انتظامی و امدادرسانی با تجهیزات ویژه در کوهستان پوشیده از برف و مه حضور یافته اند تا بتوانند هرچه سریعتر عملیات تخلیه اجساد و ردیابی جعبه سیاه را انجام دهند.

بخشی از بال هواپیمای ساقط شده نیروی هوایی سپاه ساعت ۱۲ و۴۵ دقیقه بامداد پنجشنبه در حوالی تونل شهداد واقع در ارتفاعات جنوب شرقی شهر کرمان پیدا شد.

فرمانده نیروی هوایی سپاه با حضور در کرمان اعلام داشته است که هواپیمای سانحه دیده ایلیوشین یک هواپیمای تاکتیکی ـ ترابری و از ۶ سال پیش در خدمت نیروی هوایی سپاه بوده است.

مه و بوران شدید در ارتفاع ۳۵۰۰ متری کوهستان سیرچ کرمان، روند انتقال پیکر شهدای سانحه هوایی در این منطقه را در دو روز نخست عملیات کند کرد.

در این شرایط جوی نامناسب، گروههای امدادرسان باگذر از صخره های صعب العبور توانسته اند ۴۰کیسه حاوی اجساد متلاشی شده قربانیان را به پایین کوهستان انتقال دهند.

به دستور مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، گروههای فنی و مهندسی از سوی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هواپیمایی کشوری به منطقه سقوط هواپیما در منطقه سیرچ کرمان اعزام شده اند.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: به منظور تسریع در کارها از روز وقوع این حادثه توسط گروه فنی و مهندسی لشگر ۴۱ ثارالله و جهادنصر در کرمان کار احداث چهار کیلومتر راه تا نزدیکی ارتفاعات محل سانحه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

برای تسریع در تخلیه اجساد یک جاده ۴کیلومتری تا پای کوه و قله ای که محل برخورد هواپیما است احداث شد.

از سویی کارشناسان هوافضای روسی برای بررسی علت سقوط هواپیما اعلام آمادگی کرده اند و رسانه های خارجی نیز به پوشش خبری این سانحه تلخ پرداخته اند.

درکرمان برای سوگواری قربانیان این سانحه هوایی که شهدای غدیر لقب گرفته اند، سه روز عزای عمومی اعلام شد و همه ایرانیان نیز در همدردی با خانواده این شهدا به سوگ نشستند.در اقدامات گسترده ای که صورت گرفته است تنها اسامی ۲۵۹ تن از شهدا شناسایی شده است و هنوز جعبه سیاه در تجسس ها به دست نیامده است.

کوهستان سیرچ شاهد حضور مقامات عالیرتبه سپاه پاسداران بود و امداد گران هلال احمر پابه پای امدادگران سپاهی و بسیجی و کوهنوردان سازمان تربیت بدنی به تجسس در کوهستان و ارتفاعات مه گرفته پرداخته اند.

نهایتا" پس از ۶ روز تلاش نیروهای امدادی و یگان هلیکوپتری سپاه کلیه اجساد شهدای پرواز غدیر به پایین منتقل میشود.

علت سانحه، کاهش غیر مجاز ارتفاع توسط خدمه و برخورد به قله ۱۲ هزارپایی جفتان واقع در سیرچ اعلام شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آخرین نظرات